Rata määrättiin aikanaan rakennettavaksi pikaisesti Venäjän sotaväen tarpeita varten, mutta maailmasota ja vallankumous olivat muuttaneet tilanteen radanvalmistuessa. Sotaisasti radan liikenne kuitenkin alkoi. Sodan vuoksi rata luovutettiin täysin valmiina rautatiehallitukselle vasta marraskuussa 1918.
Vanhempi tunneli ratakiskoineen on poistettu käytöstä vuonna 1995, kun rataosuutta sähköistettiin ja tunneli kävi liian matalaksi. Tuli halvemmaksi rakentaa viereen uusi lähes 200 metriä pitempi tunneli, kuin laajentaa vanhaa. Tunneli on täysin suora ja sen toinen pää on koko ajan näkyvissä.
Lappeenrannasta lähdimme Mikkelin kautta Hankasalmeen, josta vuokrasimme mökin. Asetuttuamme sinne, lähdimme ajamaan kohti Lievestuoretta. Koska oli niin saatanan pimeää, oli vaikeaa löytää tunneli. Illalla kävimme vain katsomassa tunnelia pikaisesti auton sisältä, koska emme uskaltaneet astua ulos autosta. Seuraavana päivänä kävimme tunnelilla kunnolla, kun oli valoisaa. Jätimme auton kauemmas koska tie oli pitkä ja kivinen. :D Vähän ennen tunnelia oli mutka ja heti mutkan jälkeen meille tuli kylmä. Mitä lähemmäs tunnelia kävelimme, sitä viileämmäksi ilma muuttui. Tunnelin portille mentyämme huomasimme portissa reiän, josta menimme tunneliin. Kuulimme tunnelista jonkun äänen ja lähdimme nopeasti pois.
Kävimme myös tunnelin päällä ja yritimme etsiä tunnelin toista päätä. Emme löytäneet sitä, joten lähdimme jatkamaan matkaa.
-Kasu ja Sasu
!
VastaaPoista